Fiat 500 Forum banner

15" wielwissel in de VS

4.3K views 77 replies 18 participants last post by  ddsski  
#1 · (Edited)
Ik weet dat de autofabrikanten zo ongeveer iedereen hebben gehersenspoeld om te denken dat enorme wielen er cool uitzien. Elke auto die nu wordt gemaakt, heeft wielen die veel groter zijn dan nodig. Dit geeft een ruwe rit, verlaagt de efficiëntie enigszins en maakt bandenvervanging erg kostbaar. Ik zeg nee tegen deze dwaze trend en heb zowel mijn nieuwe 500e als mijn Bolt EV verkleind van 17" wielen naar de kleinste diameter die past, 15" wielen.

Image

Om te illustreren hoe enorm overbemeten de 17" wielen van de Amerikaanse markt zijn, hoef je alleen maar naar deze foto te kijken. Dat is een standaard 15" 500 Pop-wiel aan de voorkant. Ik gebruik het als mijn reservewiel.

Image

Ik heb mijn nieuwe glanzende gunmetal grijze 15" x 6" MSW-wielen [hieronder] van Tire Rack gehaald. Ik ben onder de indruk dat ze relatief licht zijn, met 17 lbs [7,7 kg]. Ter vergelijking: de originele 17" Fiat-wielen wegen elk 21 lbs [9,5 kg]. Ik heb een geweldige uitverkoopdeal gekregen bij Tire Rack voor een set banden met lage rolweerstand, 185/65R15 Bridgestone Ecopia 422 Plus.

Image

Image

De zware originele 17" wielen.

Image

Ik heb deze O.E.-naafdoppen van Ebay gehaald. Ze klikken direct in de MSW-wielen.

#15 ·
Het gewicht van de 15" velg en band versus de originele 17".

View attachment 121555

View attachment 121556
Ik heb deze wielen deze winter voor mijn auto gekocht, en ze zijn geweldig! Ik wilde een tweede set wielen om agressievere banden te gebruiken voor de winter, zonder twee keer per jaar voor bandenwissels te hoeven betalen. Dit waren de goedkoopste wielen die ik kon vinden.

Ik heb deze ook gekocht bij Tire Rack en gekozen voor uitverkoop Bridgestone Weather Peak banden, een all-season band die beter geschikt is om in sneeuw te rijden dan de OEM all-seasons. Ik vind de lichtere wielen en meer bandwang prettig, en ondanks het agressievere profiel is de rit bijna net zo soepel en stil als met de OEM wielen en banden. Ik zal in de zomer overstappen op de originelen (ik heb de auto geleased, dus dan kan ik deze net zo goed gebruiken!)

#5 ·
DANK U @blownb310 !!!

Bedankt voor het bevestigen dat dit werkt. Ik had al gezocht naar banden die passen op mijn ~11 Lb. 15" Advanti Storm velgen op mijn 2024 500e.

Als je de originele wielen/banden nog hebt, zou het geweldig zijn als je een 0-60 vergelijking zou kunnen doen voor de lichte vs. zware wielen/banden.

#11 ·
Omdat @blownb310 een standaard wiel heeft zonder band, zou het gemakkelijk moeten zijn om de breedte aan de buitenste randen van de bandvoet te bevestigen (binnenste randen van de bandvoet van de wielen).

Normaal gesproken zou ik verwachten dat de 7,0" specificatie correct is, maar twee verschillende pagina's op FiatUSA.com toonden 6,5".

#13 ·
Omdat @blownb310 een standaard wiel heeft zonder band, zou het gemakkelijk moeten zijn om de breedte aan de buitenste randen van de bandhielzitting (binnenranden van de bandhielzitting van de wielen) te bevestigen.

Normaal gesproken zou ik verwachten dat de 7,0" specificatie correct is, maar twee verschillende pagina's op FiatUSA.com toonden 6,5"
Ja, de standaard wielen zijn 17 x 6,5

#12 ·
Ik weet dat de autofabrikanten zo ongeveer iedereen hebben gehersenspoeld om te denken dat enorme wielen er cool uitzien. Elke auto die nu wordt gemaakt, heeft wielen die veel groter zijn dan nodig is. Dit geeft een ruwe rit, verlaagt de efficiëntie enigszins en maakt de vervanging van banden erg kostbaar. Ik zeg nee tegen deze dwaze trend en heb zowel mijn nieuwe 500e als mijn Bolt EV verkleind van 17" wielen naar de kleinste diameter die past, 15" wielen.

View attachment 121552

Om te illustreren hoe enorm overbemeten de 17" wielen van de Amerikaanse markt zijn, hoef je alleen maar naar deze foto te kijken. Dat is een standaard 15" 500 Pop-wiel aan de voorkant. Ik gebruik het als mijn reservewiel.

View attachment 121548

Ik heb mijn nieuwe glanzende gunmetal grijze 15" x 6" MSW-wielen [hieronder] van Tire Rack gehaald. Ik ben onder de indruk dat ze relatief licht zijn, met 17 lbs [7,7 kg]. Ter vergelijking: de originele 17" Fiat-wielen zijn 21 lbs [9,5 kg] per stuk. Ik heb een geweldige uitverkoopdeal gekregen bij Tire Rack voor een set banden met lage rolweerstand, 185/65R15 Bridgestone Ecopia 422 Plus.

View attachment 121549

View attachment 121550

View attachment 121551
Ik heb deze O.E.-naafdoppen van Ebay gehaald. Ze klikken direct in de MSW-wielen.

View attachment 121553

Met de uitverkoop, mijn commerciële korting en de $70 Bridgestone-korting voor het kopen van vier, heb ik er maar $47 per stuk voor betaald. Dat is goedkoper dan het kopen van een enkele vervangende O.E.-band voor onze auto's!
Hoe is de rijkwaliteit veranderd? Is het geluidsniveau in het interieur veranderd?

#17 ·
Ik ben het eens met de belachelijk grote wielen die tegenwoordig vaak op auto's worden gemonteerd, met banden met een lage profielhoogte, wat leidt tot een ruwe rit. Ik zou graag 15" wielen willen hebben, maar helaas zouden we in het VK waarschijnlijk problemen hebben met de verzekering als we niet-standaard wielen zouden monteren.

#19 ·
Ik weet dat de autofabrikanten zo ongeveer iedereen hebben gehersenspoeld om te denken dat enorme wielen er cool uitzien. Elke auto die nu wordt gemaakt, heeft wielen die veel groter zijn dan nodig is. Dit geeft een harde rit, verlaagt de efficiëntie enigszins en maakt bandenvervanging erg duur. Ik zeg nee tegen deze dwaze trend en heb zowel mijn nieuwe 500e als mijn Bolt EV verkleind van 17" wielen naar de kleinste diameter die past, 15" wielen.

View attachment 121552

Om te illustreren hoe enorm overgedimensioneerd de 17" wielen van de Amerikaanse markt zijn, hoef je alleen maar naar deze foto te kijken. Dat is een standaard 15" 500 Pop-wiel aan de voorkant. Ik gebruik het als mijn reservewiel.

View attachment 121548

Ik heb mijn nieuwe glanzende gunmetal grey 15" x 6" MSW-wielen [hieronder] van Tire Rack gehaald. Ik ben onder de indruk dat ze relatief licht zijn, met 17 lbs [7,7 kg]. Ter vergelijking: de originele 17" Fiat-wielen wegen elk 21 lbs [9,5 kg]. Ik heb een geweldige uitverkoopdeal gekregen bij Tire Rack voor een set banden met lage rolweerstand 185/65R15 Bridgestone Ecopia 422 Plus.

View attachment 121549

View attachment 121550

View attachment 121551

View attachment 121553

Met de uitverkoop, mijn commerciële korting en de $70 Bridgestone-korting voor het kopen van vier, heb ik slechts $47 per stuk voor deze betaald. Dat is goedkoper dan het kopen van een enkele vervangende O.E.-band voor onze auto's!
Heeft u toevallig problemen gehad met de wielbouten die door Tire Rack werden geleverd en die iets te lang waren? Die ze met mijn wielen stuurden, waren een stuk langer dan de OEM-bouten en waren waarschijnlijk prima voor de achterwielen met de trommelremmen, maar als ik ze in de voorste naven had vastgedraaid, zouden de wielen niet draaien - ik nam contact op met de ondersteuning van Tire Rack en ze zeiden dat dit was wat er voor dat wiel en die auto was gespecificeerd. Ik heb uiteindelijk de originele wielbouten gebruikt, omdat ze nog steeds voldoende schroefdraadlengte hebben om veilig met deze wielen te werken. Ik dacht dat ik op een gegeven moment de lange wielbouten zou inkorten, maar dat heb ik nog niet gedaan!

#26 ·
Die video laat PRECIES zien wat ik heb gedaan, behalve dat mijn banden Conti ExtremeContact Sport 02 zijn.

Het was heel gemakkelijk om met een boor van Home Depot met de hand te boren, en centreerringen waren gemakkelijk online te vinden.

Als je specificaties voor de Dial-in gaten kunt vinden, hoeven ze misschien niet te worden geboord zoals de Storms.