Fiat 500 Forum banner

Abarth 500e Rijmodus Probleem

408 views 17 replies 4 participants last post by  Electric Tire Shredder  
#1 ·
Ik heb mijn Abarth 500e nu iets meer dan een jaar, en kort nadat ik hem kreeg, heb ik een probleem met de rijmodi aangekaart dat nog steeds niet is opgelost.

Het probleem zit in de regeneratieve remkracht/one-pedal driving in de Street-modus. In de Turismo-modus werkt de regeneratie zoals verwacht, maar in de Street-modus is er helemaal geen. Voor zover ik kan vaststellen, zijn de Track- en Street-modus identiek. De auto is volledig bruikbaar... maar kan alleen in de volledige track-modus, of 'eco'-modus worden gebruikt en niets daartussenin.

De dealer verzamelde al vroeg diagnostische gegevens en gaf deze door aan de technische dienst van FIAT, die bevestigde dat de firmware de juiste versie had. Opnieuw flashen was blijkbaar geen optie. De dealer onderzocht vervolgens de ABS-module als mogelijke oorzaak en probeerde deze twee keer te vervangen, maar beide pogingen mislukten (ze konden de nieuwe ABS-modules niet aan de praat krijgen) en het probleem bleef bestaan.
Toen het jaarlijkse jubileum naderde, begon ik naar andere opties te kijken, maar toen werd er onverwacht een nieuwe reeks auto's aangekondigd in Nieuw-Zeeland. Toen dat gebeurde, vertelde ik de dealer dat ze het voertuig onder garantie moesten vervangen. In Nieuw-Zeeland zou de consumentenwetgeving zeker reparatie of vervanging vereisen als de dealer/importeur dit niet onder garantie zou doen. De dealer had discussies met de FIAT NZ-importeur en kwam met de mededeling dat de fabriek binnen een week een nieuwe softwareversie zou uitbrengen die het eindelijk zou kunnen aanpakken.

De software-update is blijkbaar geen VIN-specifieke update... maar een algemene update waarmee de regeneratiemodus kan worden aangepast of opgelost. Als de fout in de PEB of EVCU zit, zou ik vermoeden dat het hardware is... iets geeft niet het juiste Street Regen-signaal door aan het Automatische Rem Systeem. Als het eindresultaat dezelfde rijmodus / functies heeft als andere Abarth's, zal er geen probleem zijn. Aan de andere kant, als de 'Turismo'-rijmodusinstellingen effectief worden verplaatst naar de Street-modus met dezelfde gasrespons en lagere energiestand... dan zal dat zeker een probleem zijn. Ik heb de dealer verteld dat als de softwarefix voor de rijmodus inconsistent blijkt te zijn, ik deze moet vergelijken met een van de nieuwe auto's. Als deze niet identiek is, zullen ze het voertuig vervangen.

Ik zou graag willen weten of iemand anders met een Abarth 500e of een standaard 500e hetzelfde rijmodusprobleem heeft ervaren, en of een software-update of een andere oplossing het heeft verholpen.

#3 ·
#5 ·
Zoals u opmerkte, zijn er twee verschillen tussen Street/Range & Track/Normal: Regen & creep.

Track = Normal (Keuze uit creep of hold 'n go. Geen 1-pedaal rijden)
Street = Range (Geen creep. Alleen hold 'n go. 1-pedaal rijden brengt het volledig tot stilstand wanneer het pedaal wordt losgelaten)
Turismo = Sherpa (Hetzelfde als Street/Range, maar topsnelheid begrensd en het schakelt klimaat uit)

Er is zeker iets mis als uw Street/Range-modus creep beschikbaar heeft en geen 1-pedaal rijden. Zoals u zei, lijkt het precies alsof uw auto die rijmodus volledig mist.

#6 ·
Bedankt... in de rijmodusgrafiek van uw gelinkte bericht... is de hoeveelheid regeneratie of automatische remkracht hetzelfde in beide modi? Ik dacht dat de straat- of range-modus minder agressieve one-pedal-remmen had dan Turismo of sherpa. De one-pedal-rijmodus is behoorlijk goed in vergelijking met de beperkte andere EV's die ik heb gereden... BYD en ik heb ook de Smart #1 Brabus een paar weken geleden getest. Zelfs als hij is ingesteld op hoge regeneratieniveaus, is hij vrij zwak in vergelijking met de Fiat.

#7 ·
Ik ben het ermee eens dat de 1-pedaalmodus van de 500e beter is dan die van andere EV's die ik heb gereden, maar ik zou hem nog steeds sterker willen. Als ik normaal zonder verkeer rijd, moet ik nog steeds het rempedaal gebruiken.

Ik heb nog geen echte test gedaan, maar ik geloof dat het bij de 500e hetzelfde is in beide standen die het biedt. (Street/Range & Turismo/Sherpa)

Ik realiseerde me net dat zolang je 150 km/u of minder rijdt, de eAbarth Turismo-modus identiek is aan de 500e Range-modus, zodra je de airconditioning van de Abarth weer aanzet. Laat het me weten als dat geen zin had.

#9 ·
Normaal rijden zonder verkeer moet ik nog steeds het rempedaal gebruiken.
Ik rijd bijna uitsluitend in 'Range' en hoef het rempedaal maar heel zelden aan te raken. Alleen als er iets onverwachts gebeurt.
Mensen hebben verschillende 'normaals', denk ik. Waarschijnlijk gaan mijn banden langer mee dan die van ETS, als hij zijn naam eer aandoet.

Ik gebruik 'Normal' voor langzaam manoeuvreren, omdat 'Range' dan schokkerig kan zijn.
Sherpa gebruik ik alleen in die gevallen dat ik de batterij erg laag heb laten worden, maar ik geloof dat het alleen de m/kWh verbetert ten opzichte van rustig rijden in andere modi, omdat de A/C uit staat, tenzij deze alleen handmatig weer wordt ingeschakeld.
Het is een aanname dat de software van de Abarth in Track exact overeenkomt met de standaard 500e's Normal, Street met Range en Turismo met Sherpa.

#8 ·
Bedankt daarvoor, ik heb daar iets om mee te werken.
In de Turismo-modus hoef ik het rempedaal zelden aan te raken in de mijne... zelfs als ik iets sneller rijd dan ik zou moeten.
Als een verkeerslicht op geel springt, kan het meestal stoppen zonder de remmen aan te raken... of hooguit op de laatste paar meter.
Als ik het een tandje hoger zou kunnen zetten, zou het een goede optie zijn... maar het niveau/de sterkte is verder behoorlijk goed.

Wat de klimaatmodus betreft... Ik denk niet dat de Abarth enige klimaatregeling/aandrijfmodusintegratie heeft... het lijkt de laatste instelling te onthouden wanneer de auto de volgende keer wordt gestart, ongeacht de aandrijfmodus.
Bij het wisselen van de modi zal de voorspelde actieradius met ongeveer 10 km afnemen tussen Street en Turismo.

#10 ·
Op alle punten akkoord.

Ik heb normaal gesproken haast, dus ik rem vaak laat voor stopborden als er geen verkeer is, & het 1-pedaal is daarvoor niet sterk genoeg, of om iets sneller te rijden dan @Dmrit als een licht op geel springt. Verder is het zo goed als perfect. Veel beter dan de eKona van mijn vriend, waar ik altijd het stuurpeddel moet gebruiken om hetzelfde effect te krijgen.

#11 ·
Net als Andy rijd ik in Range (Street) & gebruik ik Normal (Track) om te parkeren, hoewel zelfs dat een beetje schokkerig is vanwege slechte rempedaalkalibratie.

Ik gebruik Sherpa (Turismo) nooit, want zoals Andy zegt, kun je het zelf in de andere modi nabootsen. Ik heb getest om het aan te zetten, alleen maar om de YouTubers ongelijk te bewijzen die zeiden "Ik kan het niet gebruiken omdat ik airconditioning nodig heb". Het schakelt altijd de airconditioning uit, maar dan kan ik het weer aanzetten & in Sherpa/Turismo blijven....

#13 ·
Nee, het belangrijkste probleem is dat het vermogen in Turismo is teruggebracht tot 100 kW... in Street en Track is het 113 kW. De vermogensstroom laat zien dat het in Turismo is begrensd op 100 kW... en ik zie dat het 114 kW bereikt in Track.
Het is voornamelijk de verminderde gasrespons die het een beetje gedempt laat aanvoelen. Het gaspedaal heeft ook een merkbare stap tussen 3/4 en vol gas, wat niet ideaal is voor de rijeigenschappen (of soms de tractie).

#14 ·
Ik denk dat ik het begrijp:
Als uw Straat/Bereik-modus niet werkt, dus u bent in de Turismo/Sherpa-modus voor 1-pedaal rijden, is het vermogen beperkt, tenzij u er vol voorbij trapt, waarna het onmiddellijk 14% meer vermogen toevoegt :oops:. Toch?
Ter info, iedereen in Noord-Amerika haat u op dit moment, omdat de onze te allen tijde beperkt is tot 87kW, naar ik meen, via software.

#17 ·
Ik denk dat ik het begrijp:

Als je Street/Range modus niet werkt, dus je zit in Turismo/Sherpa modus voor 1-pedaal rijden, is het max vermogen 100kW tenzij je vol gas geeft voorbij de "stap", waarna het direct 14% meer vermogen toevoegt :oops:. Toch?

Trouwens, iedereen in Noord-Amerika is momenteel jaloers, omdat de onze te allen tijde beperkt zijn tot 87kW. Ik geloof dat het gewoon de software is, maar ik heb nog niemand gehoord die het heeft gehackt (nog niet :devilish:).
Bedoel je 87kW in alle rijmodi inclusief normaal? Ik weet dat als ik erop trap, ik meer dan 100 kW zie in de normale modus.

#15 ·
Het is beperkt tot 100 kW totaal in Turismo-modus... het is gewoon de gasrespons op gasklepstand... dus in plaats van een rechte oplopende lijn van nul gas tot 100% is de eerste 3/4 van de gasklep de reis misschien slechts 50 of 60%. Dan, wanneer het het punt rond 3/4 gas bereikt, is de toename van het vermogen steiler. Althans, dat is wat ik voel. Zoiets als een puntige 2-takt met een steile vermogenscurve.

Ik weet niet zeker waarom Stellantis de Abarth niet naar NA zou brengen. Hij was behoorlijk te duur voor de markt in vergelijking met de standaard 500e, maar ik had gedacht dat er meer mensen bereid zouden zijn de vraagprijs in Noord-Amerika te betalen. De standaard 500e is al marginaal voor de verwachtingen van het Amerikaanse marktbereik, dus het beperktere bereik van de Abarth was mogelijk een factor.