Ik heb mijn Abarth 500e nu iets meer dan een jaar, en kort nadat ik hem kreeg, heb ik een probleem met de rijmodi aangekaart dat nog steeds niet is opgelost.
Het probleem zit in de regeneratieve remkracht/one-pedal driving in de Street-modus. In de Turismo-modus werkt de regeneratie zoals verwacht, maar in de Street-modus is er helemaal geen. Voor zover ik kan vaststellen, zijn de Track- en Street-modus identiek. De auto is volledig bruikbaar... maar kan alleen in de volledige track-modus, of 'eco'-modus worden gebruikt en niets daartussenin.
De dealer verzamelde al vroeg diagnostische gegevens en gaf deze door aan de technische dienst van FIAT, die bevestigde dat de firmware de juiste versie had. Opnieuw flashen was blijkbaar geen optie. De dealer onderzocht vervolgens de ABS-module als mogelijke oorzaak en probeerde deze twee keer te vervangen, maar beide pogingen mislukten (ze konden de nieuwe ABS-modules niet aan de praat krijgen) en het probleem bleef bestaan.
Toen het jaarlijkse jubileum naderde, begon ik naar andere opties te kijken, maar toen werd er onverwacht een nieuwe reeks auto's aangekondigd in Nieuw-Zeeland. Toen dat gebeurde, vertelde ik de dealer dat ze het voertuig onder garantie moesten vervangen. In Nieuw-Zeeland zou de consumentenwetgeving zeker reparatie of vervanging vereisen als de dealer/importeur dit niet onder garantie zou doen. De dealer had discussies met de FIAT NZ-importeur en kwam met de mededeling dat de fabriek binnen een week een nieuwe softwareversie zou uitbrengen die het eindelijk zou kunnen aanpakken.
De software-update is blijkbaar geen VIN-specifieke update... maar een algemene update waarmee de regeneratiemodus kan worden aangepast of opgelost. Als de fout in de PEB of EVCU zit, zou ik vermoeden dat het hardware is... iets geeft niet het juiste Street Regen-signaal door aan het Automatische Rem Systeem. Als het eindresultaat dezelfde rijmodus / functies heeft als andere Abarth's, zal er geen probleem zijn. Aan de andere kant, als de 'Turismo'-rijmodusinstellingen effectief worden verplaatst naar de Street-modus met dezelfde gasrespons en lagere energiestand... dan zal dat zeker een probleem zijn. Ik heb de dealer verteld dat als de softwarefix voor de rijmodus inconsistent blijkt te zijn, ik deze moet vergelijken met een van de nieuwe auto's. Als deze niet identiek is, zullen ze het voertuig vervangen.
Ik zou graag willen weten of iemand anders met een Abarth 500e of een standaard 500e hetzelfde rijmodusprobleem heeft ervaren, en of een software-update of een andere oplossing het heeft verholpen.
Het probleem zit in de regeneratieve remkracht/one-pedal driving in de Street-modus. In de Turismo-modus werkt de regeneratie zoals verwacht, maar in de Street-modus is er helemaal geen. Voor zover ik kan vaststellen, zijn de Track- en Street-modus identiek. De auto is volledig bruikbaar... maar kan alleen in de volledige track-modus, of 'eco'-modus worden gebruikt en niets daartussenin.
De dealer verzamelde al vroeg diagnostische gegevens en gaf deze door aan de technische dienst van FIAT, die bevestigde dat de firmware de juiste versie had. Opnieuw flashen was blijkbaar geen optie. De dealer onderzocht vervolgens de ABS-module als mogelijke oorzaak en probeerde deze twee keer te vervangen, maar beide pogingen mislukten (ze konden de nieuwe ABS-modules niet aan de praat krijgen) en het probleem bleef bestaan.
Toen het jaarlijkse jubileum naderde, begon ik naar andere opties te kijken, maar toen werd er onverwacht een nieuwe reeks auto's aangekondigd in Nieuw-Zeeland. Toen dat gebeurde, vertelde ik de dealer dat ze het voertuig onder garantie moesten vervangen. In Nieuw-Zeeland zou de consumentenwetgeving zeker reparatie of vervanging vereisen als de dealer/importeur dit niet onder garantie zou doen. De dealer had discussies met de FIAT NZ-importeur en kwam met de mededeling dat de fabriek binnen een week een nieuwe softwareversie zou uitbrengen die het eindelijk zou kunnen aanpakken.
De software-update is blijkbaar geen VIN-specifieke update... maar een algemene update waarmee de regeneratiemodus kan worden aangepast of opgelost. Als de fout in de PEB of EVCU zit, zou ik vermoeden dat het hardware is... iets geeft niet het juiste Street Regen-signaal door aan het Automatische Rem Systeem. Als het eindresultaat dezelfde rijmodus / functies heeft als andere Abarth's, zal er geen probleem zijn. Aan de andere kant, als de 'Turismo'-rijmodusinstellingen effectief worden verplaatst naar de Street-modus met dezelfde gasrespons en lagere energiestand... dan zal dat zeker een probleem zijn. Ik heb de dealer verteld dat als de softwarefix voor de rijmodus inconsistent blijkt te zijn, ik deze moet vergelijken met een van de nieuwe auto's. Als deze niet identiek is, zullen ze het voertuig vervangen.
Ik zou graag willen weten of iemand anders met een Abarth 500e of een standaard 500e hetzelfde rijmodusprobleem heeft ervaren, en of een software-update of een andere oplossing het heeft verholpen.