Fiat 500 Forum banner

Problem z trybem jazdy Abarth 500e

404 views 17 replies 4 participants last post by  Electric Tire Shredder  
#1 ·
Posiadam mojego Abartha 500e od nieco ponad roku, a krótko po jego otrzymaniu zgłosiłem problem z trybami jazdy, który nadal nie został rozwiązany.

Problem dotyczy hamowania rekuperacyjnego/jazdy jednym pedałem w trybie Street. W trybie Turismo rekuperacja działa zgodnie z oczekiwaniami, ale w trybie Street nie ma jej wcale. O ile mogę stwierdzić, tryby Track i Street są identyczne. Samochód jest w pełni użyteczny... ale można go używać tylko w pełnym trybie Track lub w trybie „eco” i nic pomiędzy.

Dostawca wcześnie zebrał dane diagnostyczne i przekazał je działowi technicznemu FIAT, który potwierdził, że wersja oprogramowania układowego jest prawidłowa. Ponowne flashowanie najwyraźniej nie było opcją. Następnie dostawca zajął się modułem ABS jako potencjalną przyczyną, próbując go dwukrotnie wymienić, ale obie próby zakończyły się niepowodzeniem (nie udało im się uruchomić nowych modułów ABS), a problem pozostał.
Gdy zbliżała się rocznica, zacząłem rozglądać się za innymi opcjami, ale wtedy nieoczekiwanie ogłoszono nową partię samochodów w Nowej Zelandii. Kiedy to się stało, powiedziałem dostawcy, że muszą wymienić pojazd w ramach gwarancji. W Nowej Zelandii przepisy konsumenckie z pewnością wymagałyby naprawy lub wymiany, jeśli dostawca/importer nie zrobiłby tego w ramach gwarancji. Dostawca prowadził rozmowy z importerem FIAT NZ i wrócił z informacją, że fabryka w ciągu tygodnia wyda nową wersję oprogramowania, która może wreszcie rozwiązać ten problem.

Aktualizacja oprogramowania najwyraźniej nie jest aktualizacją specyficzną dla VIN... ale ogólną aktualizacją, która pozwoli na modyfikację lub naprawę trybu rekuperacji. Jeśli usterka leży w PEB lub EVCU, podejrzewam, że jest to sprzęt... coś nie wysyła prawidłowego sygnału Street Regen do Automatycznego Systemu Hamowania. Jeśli końcowy rezultat będzie taki sam jak w innych Abarthach pod względem trybu jazdy / funkcji, nie będzie problemu. Z drugiej strony, jeśli ustawienia trybu jazdy „turismo” zostaną efektywnie przeniesione do trybu Street z taką samą reakcją przepustnicy i niższym trybem mocy... to zdecydowanie będzie problem. Powiedziałem dostawcy, że jeśli poprawka oprogramowania trybu jazdy okaże się niespójna, będę musiał porównać ją z jednym z nowych samochodów. Jeśli nie będzie identyczna, wymienią pojazd.

Chciałbym wiedzieć, czy ktoś inny z Abartha 500e lub standardowego 500e doświadczył tego samego problemu z trybem jazdy i czy aktualizacja oprogramowania lub inne rozwiązanie go naprawiło.
 
#3 ·
Tryby jazdy Abartha 500e są unikalne dla tego modelu, a przynajmniej ich nazewnictwo.
Wygląda na to, że tylko nazewnictwo jest inne, z wyjątkiem wartości prędkości maksymalnej w trybie Sherpa (Turismo):


Przepraszam, nadal nie potwierdziłem, czy reakcja przepustnicy jest inna w trybie Normal (Track), ponieważ prawie nigdy nie jeżdżę w tym trybie.
 
#5 ·
Jak zauważyłeś, istnieją dwie różnice między Street/Range a Track/Normal: Regen & creep.

Track = Normal (Możliwość wyboru creep lub hold 'n go. Brak jazdy jednopedałowej)
Street = Range (Brak creep. Tylko hold 'n go. Jazda jednopedałowa powoduje całkowite zatrzymanie po zwolnieniu pedału)
Turismo = Sherpa (Taki sam jak Street/Range, ale ograniczona prędkość maksymalna i wyłącza klimatyzację)

Zdecydowanie coś jest nie tak, jeśli Twój tryb Street/Range oferuje creep i brak jazdy jednopedałowej. Jak powiedziałeś, wydaje się dokładnie tak, jakby Twojemu samochodowi całkowicie brakowało tego trybu jazdy.
 
#6 ·
Dzięki... w wykresie trybu jazdy z Twojego powiązanego posta... czy ilość rekuperacji lub automatycznego hamowania jest taka sama w obu trybach? Myślałem, że tryb uliczny lub zasięgowy ma mniej agresywne hamowanie jednym pedałem niż Turismo lub sherpa. Tryb jazdy jednym pedałem jest całkiem dobry w porównaniu do ograniczonych innych pojazdów elektrycznych, którymi jeździłem... BYD, a także testowałem Smart #1 Brabus kilka tygodni temu. Nawet po ustawieniu na wysokie poziomy rekuperacji jest on dość słaby w porównaniu do Fiata.
 
#7 ·
Zgadzam się, że tryb jazdy na jednym pedale w 500e jest lepszy niż w innych samochodach elektrycznych, którymi jeździłem, ale i tak wolałbym, żeby był mocniejszy. Jadąc normalnie bez ruchu ulicznego, nadal muszę używać pedału hamulca.

Nie przeprowadziłem jeszcze faktycznego testu, ale wierzę, że w 500e jest tak samo w obu dostępnych ustawieniach. (Street/Range i Turismo/Sherpa)

Właśnie zdałem sobie sprawę, że dopóki jedziesz z prędkością 150 km/h lub mniejszą, tryb eAbarth Turismo jest identyczny z trybem Range w 500e, gdy ponownie włączysz klimatyzację Abartha. Daj mi znać, jeśli to nie miało sensu.
 
#9 ·
Jadąc normalnie bez ruchu ulicznego, nadal muszę używać pedału hamulca.
Prawie wyłącznie jeżdżę w trybie „Range” i bardzo rzadko muszę dotykać pedału hamulca. Potrzebuję go tylko wtedy, gdy zdarzy się coś nieoczekiwanego.
Ludzie mają różne „normy”, zgaduję. Prawdopodobnie moje opony wytrzymają dłużej niż ETS, jeśli dotrzyma swojej nazwy.

Używam trybu „Normal” do powolnego manewrowania, ponieważ tryb „Range” może być wtedy szarpany.
Sherpa używam tylko w tych przypadkach, gdy pozwoliłem, aby bateria się bardzo rozładowała, ale wierzę, że poprawia to tylko m/kWh w porównaniu do delikatnej jazdy w innych trybach, ponieważ klimatyzacja jest wyłączona, chyba że zostanie ponownie włączona ręcznie.
Zakłada się, że oprogramowanie Abartha w trybie Track jest dokładnie takie samo jak w standardowym 500e w trybie Normal, Street w trybie Range, a Turismo w trybie Sherpa.
 
#8 ·
Dzięki za to, mam coś, na czym mogę się oprzeć.
W trybie Turismo rzadko muszę dotykać pedału hamulca w moim... nawet gdy jadę trochę szybciej, niż powinienem.
Jeśli światło drogowe zmieni się na żółte, zazwyczaj można zatrzymać się bez dotykania hamulców... lub co najwyżej na ostatnich metrach.
Gdybym mógł podkręcić go o jeden stopień, byłaby to dobra opcja... ale poziom/siła jest w przeciwnym razie całkiem dobra.

Jeśli chodzi o tryb klimatu... Nie sądzę, aby Abarth miał jakąkolwiek integrację sterowania klimatem/trybu jazdy... wydaje się, że zapamiętuje ostatnie ustawienie przy następnym uruchomieniu samochodu, niezależnie od trybu jazdy.
Przy zmianie trybów przewidywany zasięg spadnie o około 10 km między Street a Turismo.
 
#10 ·
Zgadzam się we wszystkim.

Zwykle się spieszę, więc mam tendencję do późnego hamowania na znakach stop, gdy nie ma ruchu, a 1-pedał nie jest wystarczająco mocny do tego, ani do jazdy, powiedzmy, trochę szybciej niż @Dmrit, gdy światło zmienia się na żółte. Poza tym jest prawie idealny. Znacznie lepszy niż eKona mojego przyjaciela, gdzie zawsze muszę pociągnąć za łopatkę kierownicy, aby uzyskać ten sam efekt.
 
#11 ·
Podobnie jak Andy, jeżdżę w trybie Range (Street) i używam Normal (Track) do parkowania, chociaż nawet ten jest trochę szarpany z powodu słabej kalibracji pedału hamulca.

Nigdy nie używam Sherpa (Turismo), ponieważ, jak mówi Andy, można go samemu naśladować w innych trybach. Testowałem włączenie go, tylko po to, by udowodnić, że YouTuberzy się mylą, mówiąc "Nie mogę go używać, bo potrzebuję klimatyzacji". Zawsze wyłącza klimatyzację, ale potem mogę ją ponownie włączyć i pozostać w trybie Sherpa/Turismo....
 
#12 ·
Jeśli samochód zapamięta "klimatyzacja włączona", możesz po prostu zostawić go w trybie Turismo, a będzie on DOKŁADNIE taki sam jak Twój brakujący tryb Street (Range), z JEDYNYM wyjątkiem ograniczenia prędkości do 150 km/h, które nadal możesz ominąć, wciskając gaz do dechy.
 
#13 ·
Nie, głównym problemem jest to, że moc w trybie Turismo została zmniejszona do 100 kW... w trybach Street i Track wynosi 113 kW. Przepływ mocy pokazuje, że jest ograniczona do 100 kW w trybie Turismo... i widzę, że osiąga 114 kW w trybie Track.
To głównie zmniejszona reakcja przepustnicy sprawia, że odczuwa się ją jako nieco stłumioną. Przepustnica ma również zauważalny skok między 3/4 a pełnym otwarciem, co nie jest najlepsze dla prowadzenia (lub czasami przyczepności).
 
#14 ·
Chyba rozumiem:
Kiedy Twój tryb Street/Range nie działa, więc jesteś w trybie Turismo/Sherpa do jazdy na jednym pedale, moc jest ograniczona, chyba że wciśniesz gaz do dechy poza "przeszkodą", w którym momencie natychmiast dodaje 14% mocy więcej :oops:. Zgadza się?
FYI, wszyscy w Ameryce Północnej właśnie Cię nienawidzą, ponieważ nasze są ograniczone do 87kW przez cały czas, moim zdaniem, przez oprogramowanie.
 
#17 ·
Chyba rozumiem:

Kiedy Twój tryb Street/Range nie działa, więc jesteś w trybie Turismo/Sherpa do jazdy na 1 pedale, maksymalna moc wynosi 100 kW, chyba że wciśniesz gaz do oporu poza "próg", po czym natychmiast dodaje 14% więcej mocy :oops:. Zgadza się?

Nawiasem mówiąc, wszyscy w Ameryce Północnej są teraz zazdrośni, ponieważ nasze są ograniczone do 87 kW przez cały czas. Wierzę, że to tylko oprogramowanie, ale nie słyszałem, żeby ktoś je zhakował (jeszcze :devilish:).
Czy masz na myśli 87kW we wszystkich trybach jazdy, w tym w normalnym? Wiem, że kiedy mocno nacisnę, widzę ponad 100 kW w trybie normalnym.
 
#15 ·
Jest ograniczony do 100 kW całkowitej mocy w trybie Turismo... to tylko mapowanie przepustnicy do pozycji przepustnicy... więc zamiast prostej rosnącej linii od zerowego do 100% otwarcia przepustnicy, pierwsze 3/4 skoku przepustnicy to może tylko 50 lub 60%. Następnie, gdy osiągnie punkt około 3/4 otwarcia przepustnicy, wzrost mocy jest bardziej stromy. Przynajmniej tak mi się wydaje. Coś w rodzaju szpiczastego silnika dwusuwowego o stromym przebiegu mocy.

Nie jestem pewien logiki, dlaczego Stellantis nie sprowadziłby Abartha do Ameryki Północnej. Był dość przepłacony jak na rynek w porównaniu do standardowego 500e, ale myślałem, że więcej osób byłoby skłonnych zapłacić cenę katalogową w Ameryce Północnej. Standardowy 500e jest już marginalny pod względem oczekiwań dotyczących zasięgu na rynku amerykańskim, więc bardziej ograniczony zasięg Abartha mógł być czynnikiem.