Fiat 500 Forum banner

Subwoofer installeren in 500e

208 views 4 replies 2 participants last post by  Blown09  
#1 ·
Hallo, vandaag wil ik demonstreren hoe ik succesvol een subwoofer heb geïnstalleerd in mijn Fiat 500e uit 2021, waarbij ik gebruik heb gemaakt van de sigarettenaansteker en de aansluiting van de achterspeaker.

Image

Door deze adapter te gebruiken, kan ik veilig stroom aftappen van de achterste sigarettenaansteker, waardoor de noodzaak om extra bedrading rechtstreeks van het voertuig te trekken, komt te vervallen.

Image

De audio-ingang wordt verkregen uit de achterspeakers (SDK ±). De speakerkabels waren toegankelijk door het verwijderen van het achterste sierpaneel; het paneel zit echter stevig vast met clips, dus er was een stevige ruk nodig om het los te krijgen. Na het verkrijgen van toegang tot de kabels, heb ik de rode audiokabels naar de achterkant van de auto geleid en ze omgezet in standaard linker/rechter circulaire audio-ingangen voor de subwoofer.

Ik heb deze installatie op twee identieke Fiat 500e-voertuigen zonder problemen voltooid - geen doorgebrande zekeringen of andere problemen. De subwoofer trekt minder dan 15A, wat overeenkomt met de specificatie van de sigarettenaansteker-aansluiting, wat zorgt voor een veilige en betrouwbare werking.

Als u vragen heeft over de installatie, stel ze gerust.

#2 ·
“Veilig” wordt hier een beetje losjes gebruikt. 16awg is slechts geschikt voor 10-13 ampère (exclusief de 80% regel). Ik zou de stroomsterkte van de versterker onder zware belasting dubbel controleren. Hopelijk trekt de versterker niet meer dan 10 ampère, aangezien dit een gemakkelijke manier is om wat „bump in the trunk“ te krijgen. 😬

Ik had waarschijnlijk gewoon een vaste verbinding achter het stopcontact gemaakt, om zorgen over een defecte stekker/smeltscenario te beperken.

#3 ·
“Veilig” wordt hier een beetje losjes gebruikt. 16awg is slechts geschikt voor 10-13 ampère (exclusief de 80% regel). Ik zou de stroomsterkte van de versterker onder zware belasting dubbel controleren. Hopelijk trekt de versterker niet meer dan 10 ampère, aangezien dit een gemakkelijke manier is om wat extra vermogen in de kofferbak te krijgen. 😬

Ik had waarschijnlijk gewoon een vaste verbinding achter het stopcontact gemaakt, om zorgen over een defecte/smeltende stekker te beperken.
De foto van de sigarettenaanstekeradapter is een voorbeeld. Degene die ik gebruik is 15 ampère, dit heeft voor mij meer dan 3 maanden gewerkt, geen smelt, geen hete kabels of iets dergelijks. Vind je het nog steeds onveilig?