Fiat 500 Forum banner

DIY: Hoe de nokkenassensor te vervangen op een Fiat 500 Sport uit 2012

35K views 5 replies 6 participants last post by  vax1964  
#1 ·
Als u een foutcode P0016-00 nokkenas-assemblage heeft, kan het vervangen of simpelweg schoonmaken van uw nokkenassensor uw probleem oplossen.

Stappen:
1. Motorafdekking verwijderen

2. Accuklemmen verwijderen

3. ECM-kabels verwijderen

5. Accu verwijderen

6. Verwijder de twee onderste schroeven waarmee de accubak wordt vastgehouden

7. Schuif de accubak gewoon opzij, u hoeft de massakabel niet los te koppelen

6. Zoek de nokkenassensor en verwijder de connector/stekker

7. Verwijder de nokkenassensor met een 10 mm sleutel (mogelijk heeft u een tang nodig, want er is nauwelijks ruimte! :mad:)

8. Zorg ervoor dat u de connector/stekker van de nokkenassensor schoonmaakt met een reinigingsspray voor elektrische onderdelen om verbindingsproblemen te voorkomen!

10. Herhaal de stappen in omgekeerde volgorde en u bent klaar!

#4 ·
Hallo allemaal, ik ben nieuw op het forum en heb hulp nodig met mijn Fiat 500 uit 2012.

Ik heb de bedrading van de nokkenassensor van de connector verwijderd en ben vergeten op te schrijven of een foto te maken. Van de draadvolgorde.
Kan iemand mij een foto sturen van de bedrading van de nokkenassensor, met de draadvolgorde, of mij gewoon vertellen welke draad bij welk pinnummer hoort?

Waardeer de hulp en bedankt bij voorbaat.

#5 ·
Als u een P0016-00 nokkenasassemblage-foutcode heeft, kan het vervangen of gewoon schoonmaken van uw nokkenassensor uw probleem oplossen.

Stappen:
1. Motorafdekking eraf halen

2. Accuklemmen verwijderen

3. ECM-kabels verwijderen

5. Accu verwijderen

6. Verwijder de twee onderste schroeven waarmee de accubak wordt vastgehouden

7. Schuif de accubak gewoon opzij, u hoeft de massakabel niet los te koppelen
6. Zoek de nokkenassensor en verwijder de connector/stekker

7. Verwijder de nokkenassensor met een 10 mm sleutel (mogelijk heeft u een tang nodig, want er is nauwelijks ruimte! :mad:)

8. Zorg ervoor dat u de connector/stekker van de nokkenassensor schoonmaakt met een reinigingsspray voor elektrische onderdelen om verbindingsproblemen te voorkomen!
10. Herhaal de stappen in omgekeerde volgorde en u bent klaar!
Geweldige foto's en beschrijving. Het kostte me een uur om die kleine bout te verwijderen en slechts ongeveer 10 minuten om hem terug te plaatsen. Krukassensor, nokkenassensor en gaspedaalsensor vervangen. De stationairloop is soepeler geworden en de responsiviteit is toegenomen (105.000 mijl).

#6 · (Edited)
Onze 0,9l TwinAir motor heeft weer het probleem met het motorstoringslampje en sporadische, onvoorspelbare noodloop. 1,5 jaar geleden werd hetzelfde probleem na maandenlang zoeken door de garage opgelost door de tip uit het forum "nokkenassensor vervangen". Ik heb net geprobeerd de sensor te vervangen. Dankzij de foto's wist ik tenminste waar hij te vinden moest zijn. Helaas is de batterijhouder bij mij niet zo makkelijk te verwijderen als ik gehoopt had. Er zijn twee schroeven en een moer (centraal, verzonken) los te maken. En diverse kabels en clips aan de houder. Het verticale deel waar de ECM-stekkers op worden aangesloten heeft ECM kabelhouders en een aardingskabel. De ECM kabelhouder heb ik niet los gekregen. Nadat ik zag hoe diep de sensor daar binnen zit en alle kabels en leidingen ervoor heb ik het opgegeven. :confused: Diverse snijwonden van het voorste plaatwerk en de zoninstraling voor het huis waren ook demotiverend. Laat de garage maar de vingers breken. Zij hebben ook een onderdeel ingebouwd dat zo snel weer kapot gaat. Als iemand nog een goede tip heeft, plaats hem hier graag.