Fiat 500 Forum banner

Foutmeldingen en geen verdere regeneratie

2.6K views 37 replies 7 participants last post by  Electric Tire Shredder  
#1 ·
Hallo allemaal,
Na het vervangen van mijn 12V-batterij krijg ik een heleboel foutmeldingen (ik heb niet lang genoeg gewacht voordat ik de nieuwe batterij aansloot). Ik heb veel resets geprobeerd (zoals aangegeven in het forum, maar niets werkte). Gisteren heb ik de 12V-batterij losgekoppeld tot minstens zondag. Ik hoop dat dat het probleem oplost.

#4 ·
In een 2020+ 500e wissen basis OBD's zoals een Bluetooth-dongle en de MultiEcuScan.info-app geen foutcodes, ze lezen ze alleen uit, maar zelfs daarvoor moet de 12V aangesloten zijn en de auto aan staan.

Op dat moment is de eerste stap om de telefoon met de dongle te koppelen. Als dat niet werkt, dan ligt het probleem bij de telefoon en/of de dongle. Er zijn een paar aanbevolen instellingen onder "OBD Basic" op mijn "Site Map" (klik hier).

#5 ·
Ik heb niet lang genoeg gewacht voordat ik de nieuwe batterij aansloot
Je hoeft maar 5 minuten te wachten tussen het loskoppelen van de oude en het aansluiten van de nieuwe. Dat gebeurt normaal gesproken vanzelf tegen de tijd dat je de oude eruit hebt en de nieuwe erin en beide klemmen aangesloten zijn.

#6 ·
Ik heb veel resets geprobeerd (zoals aangegeven in het forum
Er zijn maar twee resets die ik ken:
  • 12V-Only
  • 12V-&-HV
Uitgebreide instructies voor beide staan ook in de "Site Map".

Als je andere resets kent, laat het me dan weten.

Gisteren heb ik de 12V-batterij losgekoppeld tot minstens zondag. Ik hoop dat dat het probleem oplost.
Dat is het proberen waard, want als een disconnect van 5 minuten problemen in auto's van voor 2020 niet oplost, lukt het vaak wel met 30+ uur, en als dat faalde, heeft 61 uur gewerkt voor minstens 2 auto's die ik ken.

Maar vaak werkt 30+ uur met alleen de 12V uit niet, tenzij de HV ook uit is ("12V/HV Reboot").

#7 ·
Zelfs na een 30+ uur durende 12V/HV-reboot in een auto van vóór 2020, zijn er nog steeds een dozijn "starts/stops" nodig, maar die zijn ALLEEN effectief als de auto lang genoeg uit staat om in de "slaapstand" te gaan. Ik denk dat dat tot 5 minuten kan duren nadat je bent uitgestapt en de auto hebt vergrendeld.

#11 ·
Sterker nog: 61+ uur heeft gewerkt voor minstens twee auto's van vóór 2020 die ik ken, nadat 30+ uur niets deed.

Blijkbaar zijn er condensatoren &/of andere componenten die een tijdje stroom vasthouden, waardoor een echte koude, harde herstart wordt voorkomen.

Sommige ANDERE voertuigen kunnen een directe condensatorontlading uitvoeren door de 12V los te koppelen en de positieve en negatieve klemmen met elkaar te verbinden, maar dat kan een 500e frituren.

#15 ·
Zelfs na het loskoppelen van de 12V-batterij gedurende 77 uur zijn de alarmen nog steeds aanwezig. Ik heb ook het "initiële" alarm (het deursluitingssysteem gecontroleerd) dat is teruggekeerd, met de onmogelijkheid om de auto te vergrendelen; je moet ook de sleutel in het compartiment tussen de stoelen plaatsen om de auto te starten.
Ik denk dat de sleutel niet door het voertuig wordt gedetecteerd.
Voordat ik de batterij verving, was dit het enige aanwezige alarm.
Toen genereerde een "snelle" batterijvervanging alle andere alarmen.

#17 ·
Nee, de controle voor de sleutelbatterijen is in orde, en ik kreeg ook een "batterij bijna leeg"-bericht.

Vervolg van het verhaal:
Na een rondrit van een paar kilometer verdwenen alle fouten behalve het bericht "deurvergrendelingssysteem gecontroleerd".:)
Ik heb de batterij losgekoppeld en weer aangesloten en... wonder boven wonder verdween het ook, en ik kan de auto weer op slot doen.
Ik hoop dat het deze keer goed is. Ik denk dat het loskoppelen van de batterij gedurende meer dan 60 uur en daarna een stukje rijden, de computer heeft geholpen te resetten.
Ik vraag me nog steeds af wat er mis is met de deursloten; misschien begon de 12V-batterij oud te worden...

#18 ·
Ik kreeg ook een "batterij bijna leeg"-bericht.
Als je een "bijna lege 12V-batterij"-bericht bedoelt, kan deze zo leeg zijn geraakt dat de storingen die je hebt ervaren zijn veroorzaakt. Ik geloof dat er een door de dealer geïnstalleerde software-update was die van invloed was op de 12V. Als je die al hebt, kun je overwegen om je eigen Bluetooth-batterijmonitor van ongeveer $30 toe te voegen, zoals een Ancel.com BM200 om je een vroege waarschuwing te geven om te voorkomen dat het opnieuw gebeurt.

#23 · (Edited)
In de periode vóór 2020 is het gebruikelijk om eenmalige glitches te krijgen bij het installeren van een nieuwe 12V-batterij.

Zelfs als je geen 12V-bericht hebt gekregen, kan deze toch zo laag zijn geworden dat er glitches optreden. Misschien wil je bevestigen of je de toepasselijke software-update hebt.

#26 ·
Er waren 2 problemen in vroege 2e generatie auto's totdat ze terugroepactie 6475 kregen.

De 12V-batterij kon zonder waarschuwing leeg raken.
Als de 12V-batterij werd losgekoppeld en opnieuw werd aangesloten, had de auto veel alarmen en kon hij niet worden gestart.

Mijn La Prima is eind 2020 of begin 2021 gebouwd. Medio 2022 viel hij uit en moest hij naar de dealer worden gebracht. De dealer vond geen defecte onderdelen en voerde de software-update van terugroepactie 6475 uit en de auto heeft sindsdien geen problemen meer veroorzaakt. Hoewel ik de 12V-batterij een paar keer heb moeten loskoppelen.

#27 ·
Sinds gisteren heb ik alle functies hersteld en zijn de alarmen verdwenen. Maar het oorspronkelijke probleem is weer opgedoken:
"Laat het deursluitsysteem controleren." Dat is de boodschap die ik oorspronkelijk ontving. U kunt de auto niet meer van buitenaf vergrendelen en u moet de sleutel in het compartiment tussen de stoelen steken.
De batterij van de afstandsbediening is goed.
Het probleem verdwijnt soms.
Ik heb de indruk dat de sleutel niet wordt gedetecteerd.
Het loskoppelen van de 12V-accu reset het bericht, maar het komt terug...

#29 · (Edited)
  • Er is een waarschuwing voor een bijna lege batterij van de sleutelhanger, alsof de batterij van de sleutelhanger bijna leeg is.
  • De sleutelhanger vergrendelt of ontgrendelt de deuren niet, alsof de batterij van de sleutelhanger bijna leeg is.
  • De sleutelhanger start de auto alleen als deze zich in het middenvak bevindt, alsof de batterij van de sleutelhanger bijna leeg is.
Ik vraag me af of je de batterij daadwerkelijk met een multimeter hebt getest.

Verschillende eigenaren hebben problemen gehad met gloednieuwe batterijen. Batterijen van een onbekend merk lijken slechter te zijn, maar zelfs een batterij van een bekend merk kan defect zijn.

#31 ·
  • U hebt een waarschuwing voor een bijna lege batterij van de sleutelhanger, alsof de batterij van de sleutelhanger bijna leeg is.
  • Uw sleutelhanger vergrendelt of ontgrendelt de auto niet, alsof de batterij van de sleutelhanger bijna leeg is.
  • Uw sleutelhanger start de auto alleen als deze zich in het middenvak bevindt, alsof de batterij van de sleutelhanger bijna leeg is.
Ik vraag me af of u de batterij van de sleutelhanger daadwerkelijk met een multimeter hebt getest.

Verschillende eigenaren hebben problemen gehad met gloednieuwe batterijen van de sleutelhanger. Batterijen van een ander merk lijken slechter te zijn, maar zelfs een batterij van een bekend merk kan defect zijn.
Ja, ik heb een multimeter om de batterijen van de afstandsbedieningen te testen. Ik zal ze testen en indien nodig vervangen. Maar het zou verbazingwekkend zijn, want geen bericht "lage batterijspanning afstandsbediening"...