Fiat 500 Forum banner
21 - 38 of 38 Posts
Discussion starter · #21 ·
Ja, ik heb de stekker er een laatste keer uitgetrokken en minstens 5 minuten gewacht om het bericht over het sluiten en vergrendelen van de deuren te wissen.
Ik hoop dat het niet terugkomt; dit bericht gaat over sleuteldetectie. Ik heb nog steeds niet ontdekt wat het heeft getriggerd...

Ik geloof dat er een door de dealer geïnstalleerde software-update was die de 12V beïnvloedde.
Recall 6475 leverde software-updates die de incidentie van 12V-batterijproblemen aanzienlijk verminderden. Als ik me goed herinner, hadden alle auto's die de fabriek na Q2 2022 verlieten die softwareversie bij de bouw.
Elke vroege 2e generatie 500e die recall 6475 niet kreeg, loopt risico.

In de periode vóór 2020 is het gebruikelijk om eenmalige glitches te krijgen bij het installeren van een nieuwe 12V-batterij.

Zelfs als je geen 12V-bericht hebt gekregen, kan deze toch zo laag zijn geworden dat er glitches optreden. Misschien wil je bevestigen of je de toepasselijke software-update hebt.

Er waren 2 problemen in vroege 2e generatie auto's totdat ze terugroepactie 6475 kregen.

De 12V-batterij kon zonder waarschuwing leeg raken.
Als de 12V-batterij werd losgekoppeld en opnieuw werd aangesloten, had de auto veel alarmen en kon hij niet worden gestart.

Mijn La Prima is eind 2020 of begin 2021 gebouwd. Medio 2022 viel hij uit en moest hij naar de dealer worden gebracht. De dealer vond geen defecte onderdelen en voerde de software-update van terugroepactie 6475 uit en de auto heeft sindsdien geen problemen meer veroorzaakt. Hoewel ik de 12V-batterij een paar keer heb moeten loskoppelen.

Discussion starter · #27 ·
Sinds gisteren heb ik alle functies hersteld en zijn de alarmen verdwenen. Maar het oorspronkelijke probleem is weer opgedoken:
"Laat het deursluitsysteem controleren." Dat is de boodschap die ik oorspronkelijk ontving. U kunt de auto niet meer van buitenaf vergrendelen en u moet de sleutel in het compartiment tussen de stoelen steken.
De batterij van de afstandsbediening is goed.
Het probleem verdwijnt soms.
Ik heb de indruk dat de sleutel niet wordt gedetecteerd.
Het loskoppelen van de 12V-accu reset het bericht, maar het komt terug...

• Er is een waarschuwing voor een bijna lege batterij van de sleutelhanger, alsof de batterij van de sleutelhanger bijna leeg is.
  • De sleutelhanger vergrendelt of ontgrendelt de deuren niet, alsof de batterij van de sleutelhanger bijna leeg is.
  • De sleutelhanger start de auto alleen als deze zich in het middenvak bevindt, alsof de batterij van de sleutelhanger bijna leeg is.
Ik vraag me af of je de batterij daadwerkelijk met een multimeter hebt getest.

Verschillende eigenaren hebben problemen gehad met gloednieuwe batterijen. Batterijen van een onbekend merk lijken slechter te zijn, maar zelfs een batterij van een bekend merk kan defect zijn.

Discussion starter · #31 ·
  • U hebt een waarschuwing voor een bijna lege batterij van de sleutelhanger, alsof de batterij van de sleutelhanger bijna leeg is.
  • Uw sleutelhanger vergrendelt of ontgrendelt de auto niet, alsof de batterij van de sleutelhanger bijna leeg is.
  • Uw sleutelhanger start de auto alleen als deze zich in het middenvak bevindt, alsof de batterij van de sleutelhanger bijna leeg is.
Ik vraag me af of u de batterij van de sleutelhanger daadwerkelijk met een multimeter hebt getest.

Verschillende eigenaren hebben problemen gehad met gloednieuwe batterijen van de sleutelhanger. Batterijen van een ander merk lijken slechter te zijn, maar zelfs een batterij van een bekend merk kan defect zijn.
Ja, ik heb een multimeter om de batterijen van de afstandsbedieningen te testen. Ik zal ze testen en indien nodig vervangen. Maar het zou verbazingwekkend zijn, want geen bericht "lage batterijspanning afstandsbediening"...

Discussion starter · #32 ·
Voor een beter begrip en zichtbaarheid zal ik een nieuwe discussiethread aanmaken die alleen de initiële boodschap "Service deurslotsysteem" bevat.

Ja, ik heb een multimeter om de batterijen van de afstandsbedieningen te testen. Ik zal ze testen en indien nodig vervangen. Maar het zou verbazingwekkend zijn, want geen bericht "lage batterijspanning afstandsbediening"...
Het komt vaak voor dat die kleine batterijen goedkoop uitverkocht zijn omdat ze niet aan de specificaties voldoen. Daarom zeggen sommigen dat je merken als Duracell of iets dergelijks moet kopen.
Maar het lijken wel uitgesorteerde batterijen uit de productie te zijn die helemaal niet op de markt zouden mogen komen.
Het advies is dus om altijd de spanning van nieuwe batterijen voor kleine apparaten zoals sleutelhangers te meten.

Het komt vaak voor dat die kleine batterijen goedkoop uitverkocht zijn omdat ze niet aan de specificaties voldoen. Daarom zeggen sommigen dat je merken als Duracell of iets dergelijks moet kopen.
Maar het lijken wel uitgesorteerde batterijen uit de productie te zijn die helemaal niet op de markt zouden mogen komen.
Het advies is dus om altijd de spanning te meten op nieuwe batterijen voor kleine apparaten zoals sleutelhangers.
Helaas zal dat niet per se inferieure batterijen identificeren, als hun fout een te hoge interne weerstand is, d.w.z. een bevredigende nullastuitgangsspanning garandeert geen goede batterij.

Discussion starter · #35 ·
Het is absoluut geen probleem met de batterij van de sleutel.
Ik heb de 12V-batterij weer losgekoppeld en het probleem is voorlopig verdwenen...

Ik dacht er eerder over na dat het, aangezien het prima werkt na een herstart van alleen 12V, geen hardwareprobleem lijkt te zijn.

Discussion starter · #37 ·
Ik dacht eerder dat aangezien het prima werkt na een 12V-reboot, het geen hardwareprobleem lijkt te zijn.
Inderdaad, het probleem is opgelost (ik hoop permanent) door "slaapstand, 12V-batterij losgekoppeld" gedurende bijna 3 dagen.
Ik had de 12V-batterij immers vervangen (na 4 jaar).

Het loskoppelen van de 12V-batterij reset het bericht, maar het komt terug...
Probleem is opgelost (hoop ik permanent) door "slaapstand, 12V-batterij losgekoppeld" gedurende bijna 3 dagen.
Bedankt voor de update.

Als een 5 minuten durende 12V-loskoppeling het probleem niet permanent oplost, is het gebruikelijk dat 30+ uur werken, in een pre-2020 500e.

Als 30 uur niet werkte, heb ik tot nu toe 2 meldingen gezien van 61+ uur die wel werkten, net zoals het lijkt te hebben gedaan voor uw post-2020 500e.

21 - 38 of 38 Posts