Fiat 500 Forum banner

Fiat 500 Dualogic semi-automatisch probleem!

1 reading
16K views 11 replies 6 participants last post by  Pops  
#1 ·
Hallo, de 2015 1.2 Fiat 500 dual logic van mijn dochter heeft een intermitterende storing met betrekking tot de versnellingsbakselector. Wat er gebeurt is, wanneer ze met haar auto rijdt, is alles in orde. Hij rijdt soepel, hij schakelt de automatische versnellingen op en af zoals het hoort, er zijn geen obscure geluiden etc. Kortom, hij rijdt zoals het hoort. Maar wat begon te gebeuren en veel vaker voorkomt, is dat wanneer je de auto start of wanneer je ermee hebt gereden en tot stilstand bent gekomen om de achteruit of neutraal te selecteren. Hij selecteert de versnelling niet wanneer je dat probeert te doen in de auto. Er wordt ook een transmissiestoring weergegeven op het dashboard. Wanneer dat gebeurt, selecteert hij geen versnelling, hoe vaak je ook probeert de versnellingspook te gebruiken of als je de motor uitzet en hem meerdere keren opnieuw start. Maar.....nu komt het. Als je de negatieve accukabel loskoppelt en weer aansluit, verdwijnt de storing en schakelt hij weer normaal in de versnelling, alsof er niets aan de hand was. Om een voorbeeld te geven: ik ging mijn dochter een paar dagen geleden een rijles geven. Deze storing deed zich meteen voor bij het starten en het selecteren van de aandrijving. Hij wilde gewoon niet in de versnelling en gaf een transmissiestoring op het dashboard. Ik heb de accukabel verwijderd en weer aangesloten, waardoor de storing op het dashboard werd verholpen en hij zonder problemen in de versnelling ging. We zijn toen voor een probleemloze rijles van twee uur op pad gegaan???? Heeft iemand dit al eerder meegemaakt of heeft iemand advies over wat het probleem is? Hartelijk dank, John

#2 ·
Hoi, de 1.2 Fiat 500 dual logic van mijn dochter uit 2015 heeft een intermitterende storing met betrekking tot de versnellingsbakselector. Wat er gebeurt is, als je met haar auto rijdt, is alles in orde. Hij rijdt soepel, hij schakelt de automatische versnellingen op en af zoals het hoort, er zijn geen obscure geluiden etc. Kortom, hij rijdt zoals het hoort. Maar wat begon te gebeuren en veel vaker voorkomt, is dat als je de auto start of als je ermee hebt gereden en tot stilstand bent gekomen om de achteruit of neutraal te selecteren. Hij selecteert de versnelling niet als je dat probeert te doen in de auto. Er wordt ook een transmissiestoring weergegeven op het dashboard. Als dat gebeurt, selecteert hij geen versnelling, hoe hard je ook probeert met de versnellingspook of als je de motor uitzet en hem meerdere keren opnieuw start. Maar.....nu komt het. Als je de negatieve accukabel loskoppelt en weer aansluit, verdwijnt de storing en schakelt hij weer normaal in de versnelling, alsof er niets aan de hand was. Om een voorbeeld te geven: ik ging mijn dochter een paar dagen geleden een rijles geven. Deze storing deed zich meteen voor bij het starten en het selecteren van de versnelling. Hij wilde gewoon niet in de versnelling en gaf de transmissiestoring op het dashboard. Ik verwijderde de accukabel en sloot hem weer aan, waardoor de storing op het dashboard verdween en de versnelling probleemloos kon worden ingeschakeld. We gingen toen op pad voor een probleemloze rijles van twee uur???? Heeft iemand dit al eerder meegemaakt of heeft iemand advies over wat het probleem is? Hartelijk dank, John
Als je geluk hebt, kun je hem naar een dealer brengen en de dualogic opnieuw laten kalibreren, wat het probleem zou kunnen oplossen. Het is echter waarschijnlijk zeer onwaarschijnlijk. Je zult waarschijnlijk de dualogic-eenheid eruit moeten halen. De elektrische connectoren zijn waarschijnlijk vettig door de interne lekkage. Op dat moment kan de basisreiniging en olieverversing de levensduur iets verlengen, maar meestal is de revisie of vervanging aan de orde. Fascinerende eenheid, de dualogic, maar mijn god, ze zijn fragiel.

#3 ·
Bedankt voor je advies. Ik leer snel dat ze complex, kwetsbaar en erg problematisch zijn! Vandaar dat het vinden van iemand om ernaar te kijken, behalve Fiat, al een uitdaging op zich is. Oh, en naar alle waarschijnlijkheid gaat het ook erg duur worden. Geen erg goede indruk die wordt gewekt met betrekking tot de dual logic 500. Denk dat het een kwestie wordt van repareren en wegdoen voor een ander merk.

#5 ·
Bedankt voor je advies. Ik leer snel dat ze complex, fragiel en zeer problematisch zijn! Vandaar dat het vinden van iemand die ernaar kijkt, behalve Fiat, al een uitdaging op zich is. Oh, en naar alle berichten wordt het ook erg kostbaar. Geen erg goede indruk die wordt gewekt met betrekking tot de dual logic 500. Denk dat het een kwestie wordt van repareren en wegdoen voor een ander merk.
Ja, het is een heel interessant systeem, maar echt problematisch. Het is een complete handgeschakelde versnellingsbak met een gewone enkele plaat droge koppeling die wordt bediend door een robotachtige actuator die de koppeling in- en uitschakelt en van versnelling verandert. Geweldig stukje gereedschap, echt waar, en eigenlijk ook heel geavanceerd. Het is ook echt wel klein. Alleen als ze het betrouwbaarder hadden kunnen maken...

#12 ·
Hetzelfde probleem. Momenteel zit ik op net geen £ 2.000 aan reparaties en de auto is nog steeds niet berijdbaar. De dealer suggereert nu een nieuwe koppeling voor nog eens £ 1.000. Helaas zijn het alleen prijzen van de hoofddealer, omdat ik geen andere garage kan vinden die deze versnellingsbak wil aanraken.