Fiat 500 Forum banner

Vreemde problemen met achterlicht en parkeerlicht

1 reading
10K views 19 replies 7 participants last post by  leob52  
#1 ·
Onze 2016 500e (in de VS) heeft problemen met de buitenverlichting. Mogelijk relevante achtergrond is dat de auto tijdens een vakantie van 5 weken ongebruikt (en niet aangesloten) geparkeerd stond en de 12V-accu leeg raakte.
EERSTE PROBLEEM: Nadat de nieuwe accu erin zat, verscheen er een waarschuwing voor een defect stadslicht op het dashboard. Ondanks een nieuwe lamp (passagierszijde voor) staat de waarschuwing op het dashboard nog steeds aan en als de stadslichten worden ingeschakeld, knippert de lamp even kort en gaat dan uit. Het stadslicht aan de bestuurderskant werkt wel goed. (Is er misschien een relais dat de stadslichten inschakelt, en is één kant van het relais defect?)
TWEEDE PROBLEEM: Het achterlicht aan de passagierskant is nu uitgevallen. De lamp is vervangen, maar dat heeft het probleem niet opgelost. Nog steeds geen licht. Kan in de handleiding geen zekering vinden die voor het achterlicht lijkt te zijn (?).
Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen?

#2 ·
Hallo @CWKLEIN!\n\nHet spijt ons te horen over de problemen met de achterlichten en het parkeerlicht van uw voertuig en we willen u graag helpen samen met uw Fiat-dealer. Stuur ons een privébericht met eventuele verdere ontwikkelingen en de kilometerstand van uw voertuig om een gesprek met ons te beginnen. We hopen snel contact te hebben!\n\nHannah\nFiat Cares

#3 ·
Hallo @CWKLEIN!

We betreuren het te horen over de problemen met de achterlichten en parkeerlichten van uw voertuig en willen u graag helpen samen met uw Fiat-dealer. Stuur ons een privébericht met eventuele verdere ontwikkelingen en de kilometerstand van uw voertuig om een gesprek met ons te beginnen. We hopen snel contact met u op te nemen!

Hannah
Fiat Cares
Het is onduidelijk hoe je een privébericht kunt sturen. Er zijn instructies om op de gebruikersnaam te klikken en de knop 'gesprek starten' te selecteren, maar ik zie alleen een knop 'Bericht'.

#4 ·
Het laten leeglopen van de 12V-batterij heeft veel verschillende problemen veroorzaakt voor andere eigenaren, zelfs nadat deze is vervangen door een goede, volledig opgeladen batterij.

Als ik u was, zou ik de auto in slaapstand zetten*, dan de fout veroorzakende vochtigheidssensor loskoppelen en vervolgens de negatieve pool 30 seconden loskoppelen. Als dat niet lukt, probeer het dan 30+ uur (of zo lang als u kunt zonder iemand te hinderen).

* Sleutel eruit gedurende 2 minuten zonder een deur of achterklep te openen of te sluiten. Het is oké om een deur open te laten (zoals de linker, om de motorkap te openen), zolang u deze pas sluit nadat u de batterij hebt losgekoppeld.

#6 ·
Het laten leeglopen van de 12V-batterij heeft veel verschillende problemen veroorzaakt voor andere eigenaren, zelfs nadat deze is vervangen door een goede, volledig opgeladen batterij.

Als ik u was, zou ik de auto in slaapstand zetten*, dan de fout veroorzakende vochtigheidssensor loskoppelen en vervolgens de negatieve pool 30 seconden loskoppelen. Als dat niet lukt, probeer het dan 30+ uur (of zo lang als u kunt zonder iemand te hinderen).

* Sleutel eruit gedurende 2 minuten zonder een deur of achterklep te openen of te sluiten. Het is oké om één deur open te laten (zoals de linker, om de motorkap te openen), zolang u deze pas sluit nadat u de batterij hebt losgekoppeld.
Bedankt voor het advies, maar ik ben behoorlijk nerveus over het idee om de batterij los te koppelen, aangezien de problemen lijken te zijn begonnen als gevolg van een lege batterij. Loskoppelen zou gewoon dezelfde situatie opnieuw creëren. Ja/Nee?

#5 ·
Nieuw op het forum. Ik heb een Fiat 500 uit 2013. Ik had een probleem met mijn achterlichten en dagrijverlichting. Ik heb de achterlichten en de dagrijlichtlampen vervangen. Mijn vrouw besloot LED-lampen te nemen voor de dagrijlichtlampen. Alle lampen zijn vervangen, nog steeds de driehoek op het dashboard met de melding 'dagrijlichten defect'. 2 dagen later keek mijn vrouw in de handleiding en kreeg de onderdeelnummers. Ze ging direct naar een onderdelenwinkel en sprak met een van de verkopers. Ze haalde alle originele lampen en nu heb ik geen problemen meer. Gek hoe het niet gebruiken van OEM-onderdelen de boel kan verknallen

#7 · (Edited)
Nee.

Het is een andere situatie:
  • Wat je per ongeluk deed, was het systeem blootstellen aan 10V, 9V, 8V, 7V, 6V, 5V, enz., wat blijkbaar een beetje moeilijk is voor het systeem om mee om te gaan, waardoor problemen ontstaan die zelfs na herstel van 12 volt niet automatisch worden gecorrigeerd.
  • Het loskoppelen van de negatieve pool is slechts een completere herstart van de boordcomputer, door over te schakelen van 12 volt naar nul volt en terug naar 12.
Zelfs als het dezelfde situatie zou creëren, zou je er niet slechter van af zijn.

#8 · (Edited)
Veel andere gebruikers, waaronder ikzelf, hebben de 12V negatief losgekoppeld, altijd met goede resultaten. Ik heb het maar één keer hoeven doen voor vervanging en één keer om te resetten, wat het probleem dat ik had oploste. Ik heb het echter ongeveer 30 keer losgekoppeld om andere redenen (klik hier als je nieuwsgierig bent en bericht #2 bekijkt).

Het enige wat het ooit deed, behalve de computer opnieuw opstarten, was de tripmeters en de datum/tijd op nul zetten. Het zette niet eens de radiozenders, audio-instellingen of menuvoorkeuren zoals de laadtimer op nul.

Andere gebruikers hebben gehad dat die timer automatisch terugkeerde naar "actief", dus controleer later of deze nog steeds is ingesteld op uw eigen persoonlijke voorkeur.

#10 ·
Bedankt voor alle suggesties en gedetailleerde instructies. Ik stond op het punt om verder te gaan met de verschillende ontkoppelingsopties, maar herinnerde me eerst dat een paar andere berichten over gloeilampproblemen op de 500/500e zeiden dat aftermarket-lampen niet altijd werken. Voor vervangingen had ik gekocht
(a) Philips Vision W21/5W 12066B2 (van Amazon; voor de parkeer-/dagrijverlichting vooraan) en
(b) Sylvania 7528, de lamp is Osram SK 7528L 12V P21/5W (van O'Reilly; voor het achter-/richtingaanwijzerlicht).

Dus ging ik naar onze lokale Fiat-dealer en kocht dezelfde "W21/5W"- en "P21/5W"-lampen, waarbij ik natuurlijk ongeveer drie keer de prijs betaalde voor lampen die exact overeenkomen met de Philips- en Sylvania-lampen. Maar kijk: deze nieuwe lampen werken en de parkeerlichtfout op het dashboard is verdwenen(!?). Dom geluk? Ik had de vorige vervangingen twee keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd! Ik verwacht half dat er iets nieuws misgaat.

#12 ·
...aftermarket lampen werken niet altijd... Ik ging naar onze lokale Fiat-dealer en kocht dezelfde "W21/5W" en "P21/5W" lampen... deze nieuwe lampen werken...
Ik ben blij dat je het hebt opgelost, en dat je de eenvoudige @Skipyg fix hebt bevestigd. Het is echter best raar. Generieke lampen hebben altijd prima gewerkt op mijn 2013 500e (zowel koplampen als beide remlichten) en ook op de remlichten van mijn vriend uit 2016.

#16 ·
#15 ·
Ik heb nog nooit problemen gehad met het gebruik van lampen van welk merk dan ook van AutoZone of O'Reilly of PepBoys of een andere auto-onderdelenwinkel, zolang ze maar hetzelfde lampnummer hebben, afgedrukt of gestempeld op de lamp zelf.

Als je de originele lamp die werkte niet hebt, staan de lampnummers in de handleiding. Er is een kopie van de handleiding van bijna elk jaar in item 13 hier:

Electric Tire Shredder 500e Website Map (Klik hier)

#17 ·
Ik heb nog nooit problemen gehad met het gebruik van lampen van welk merk dan ook van AutoZone of O'Reilly of PepBoys of een andere auto-onderdelenwinkel, zolang ze maar hetzelfde lampnummer hebben, afgedrukt of gestempeld in de lamp zelf.

Als je de originele lamp die werkte niet hebt, staan de lampnummers in de handleiding. Er is een kopie van bijna elk jaarhandleiding in item 13 hier:

Electric Tire Shredder 500e Website Map (Klik hier)
Je hebt gelijk, ik moest de exacte lamp vinden bij ACE in een naburige stad. Autozone en O'Riley hadden in het systeem een vergelijkbare lamp voor de auto, maar de exacte P21/5W deed de truc.