Fiat 500 Forum banner

Fiat achterklep gaat niet open

40K views 15 replies 10 participants last post by  italophile  
#1 ·
Hallo allemaal,

De achterklep van mijn Fiat 500 sport (2015) werkt niet meer. In eerste instantie vermoedde ik dat de handgreep van de achterklep kapot was, omdat de knop op de handgreep erg los zat en niet goed klikte om de klep te openen. Ik heb het hele achterste interieurpaneel uit elkaar gehaald, de handgreep verwijderd en de losse knop opnieuw afgesteld. De achterklep werkt nog steeds niet.

Toen heb ik getest of het een bedradingsprobleem is, maar de onderverlichting op de handgreep gaat aan als deze is aangesloten, dus ik neem aan dat de bedrading in orde is.

Toen ik op mijn sleutels drukte om de achterklep te ontgrendelen, besefte ik dat ik de interne klik van de vergrendelingsactuator in mijn auto niet hoor activeren, dus ik vermoed nu dat het in feite de vergrendelingsactuator is die vervangen moet worden. Ik heb alle combinaties geprobeerd van hoe ik op de knoppen moet klikken (een en twee keer op de ontgrendelingsknop, enz.).

Ik zou alle tips of meningen over dit probleem op prijs stellen, want ik wil niet het verkeerde onderdeel bestellen. Mijn monteur kon het probleem niet vaststellen en suggereerde dat het een signaalprobleem zou kunnen zijn, maar de lampjes knipperen elke keer als ik op de ontgrendelingsknop van de achterklep druk. Dus.... signaal is theoretisch in orde. Ik wil niet naar de dealer gaan voordat ik alle opties heb uitgeput, want ik kan de $$$$ niet betalen.

Momenteel zit ik vast en open ik de achterklep van binnenuit door op de achterbank te kruipen en een schroevendraaier in de vergrendelingsactuator te steken om de hendel binnenin handmatig naar beneden te trekken en de achterklep omhoog te duwen.

#3 ·
Hallo allemaal,

De achterklep van mijn Fiat 500 sport (2015) werkt niet meer. In eerste instantie vermoedde ik dat de handgreep van de achterklep kapot was, omdat de knop op de handgreep erg los zat en niet goed klikte om de klep te openen. Ik heb het hele achterpaneel van het interieur uit elkaar gehaald, de handgreep verwijderd en de losse knop opnieuw afgesteld. De achterklep werkt nog steeds niet.

Toen heb ik getest of het een bedradingsprobleem is, maar de onderverlichting op de handgreep gaat aan als deze is aangesloten, dus ik ga ervan uit dat de bedrading in orde is.

Toen ik met mijn sleutels op de achterklep klikte om te ontgrendelen, besefte ik dat ik de interne klik op mijn auto van de vergrendelingsactuator niet hoor, dus ik vermoed nu dat het in feite de vergrendelingsactuator is die vervangen moet worden. Ik heb alle combinaties geprobeerd van hoe ik op de knoppen moet klikken (een en twee keer op de ontgrendelknop etc.).

Ik zou alle tips of meningen over dit probleem op prijs stellen, want ik wil niet het verkeerde onderdeel bestellen. Mijn monteur kon het probleem niet vaststellen en suggereerde dat het een signaalprobleem zou kunnen zijn, maar de lampjes knipperen elke keer als ik op de ontgrendelknop van de achterklep klik. Dus... signaal is theoretisch in orde. Ik wil niet naar de dealer gaan voordat ik alle opties heb uitgeput, want ik kan de $$$$ niet betalen.

Momenteel zit ik vast en open ik de achterklep van binnenuit door in de achterbank te kruipen en een schroevendraaier in de vergrendelingsactuator te steken om de hendel binnenin handmatig naar beneden te trekken en de achterklep omhoog te duwen.
Had hetzelfde probleem. Maar ging naar de dealer die de vergrendeling heeft vervangen. Ik had het zelf kunnen doen. Maar heb een garantie van 6 jaar/50.000 km en het kostte me niets.

#4 ·
Ik heb de hele achterklep verwijderd om te proberen te zien of er iets los zat. Geen succes, alles lijkt in orde en mijn handvat heeft geen kleine veer die kan worden bijgesteld zoals in alle YouTube-video's die ik heb gezien. Alle draden op de achterklep lijken ook in orde te zijn, geen corrosie of schade. Ik hoor nog steeds niet het "pop"-geluid in de auto als ik op de knop voor het openen van de achterklep op mijn sleutelhanger druk.
108034

#6 ·
Ik heb de hele achterklep verwijderd om te proberen te zien of er iets binnenin los is geraakt. Geen succes, alles lijkt in orde en mijn handgreep heeft geen kleine veer die kan worden bijgesteld zoals in alle YouTube-video's die ik heb gezien. Alle draden op de achterklep lijken ook in orde te zijn, geen corrosie of schade. Ik hoor nog steeds niet het "klik"-geluid in de auto als ik op de achterklepopeningknop op mijn sleutelhanger klik.
Als je er nog bent... de achterklepontgrendeling van de sleutelhanger maakt geen klikgeluid, tenminste niet op mijn '18. Het geeft je gewoon 30 seconden om de achterklep te openen met de achterklepgreep. Je zou kunnen proberen beide voordeuren te ontgrendelen en te kijken of de achterklep opengaat. Mijn sleutelhanger werkt soms niet als ik me aan de achterkant van de auto bevind. Op sommige auto's opent de sleutelhanger de kofferbak of achterklep, maar de Fiat werkt niet op die manier.

#5 ·
Hallo allemaal,

De achterklep van mijn Fiat 500 sport (2015) werkt niet meer. In eerste instantie vermoedde ik dat de handgreep van de achterklep kapot was, omdat de knop op de handgreep erg los zat en niet goed klikte om de klep te openen. Ik heb het hele achterpaneel van het interieur gedemonteerd, de handgreep verwijderd en de losse knop opnieuw afgesteld. De klep werkt nog steeds niet.

Toen heb ik getest of het een bedradingsprobleem is, maar de onderverlichting op de handgreep gaat aan als deze is aangesloten, dus ik neem aan dat de bedrading in orde is.

Als ik op mijn sleutels klik om de achterklep te ontgrendelen, realiseerde ik me dat ik de interne klik op mijn auto van de vergrendelingsactuator niet hoor, dus ik vermoed nu dat het in feite de vergrendelingsactuator is die vervangen moet worden. Ik heb alle combinaties geprobeerd van hoe ik op de knoppen moet klikken (een en twee keer op de ontgrendelknop etc.).

Ik zou alle tips of meningen over dit probleem op prijs stellen, want ik wil niet het verkeerde onderdeel bestellen. Mijn monteur kon het probleem niet vaststellen en suggereerde dat het een signaalprobleem zou kunnen zijn, maar de lampjes knipperen elke keer als ik op de ontgrendelknop van de achterklep klik. Dus.... signaal is theoretisch in orde. Ik wil niet naar de dealer gaan voordat ik alle opties heb uitgeput, want ik kan de $$$$ niet betalen.

Momenteel zit ik vast en open ik de achterklep van binnenuit de auto door op de achterbank te kruipen en een schroevendraaier in de vergrendelingsactuator te steken om de hendel binnenin handmatig naar beneden te trekken en de achterklep omhoog te duwen.
De draad van de achterklep heeft een gebroken draad

#7 ·
Ik heb een Fiat 500 Sport uit 2012 en ben dit probleem nu twee keer tegengekomen. De eerste keer gebeurde het in 2018. Ik ontgrendelde mijn auto en wilde de achterklep openen, maar dat lukte niet. Ik bracht hem naar een garage en betaalde een flink bedrag (~$500) om hem te laten repareren. Nu, minder dan 2 jaar later, sta ik weer voor hetzelfde probleem. Ik heb een paar weken geleden gekeken naar het werk dat de dealer aan de bedrading van de achterklep had gedaan voor een ander probleem (stroomverbruik veroorzaakt door vonken in de bedrading van de achterklep) en was helemaal niet onder de indruk van het werk van de dealer. Er zat overal losse elektriciteitstape en de draden werden gewoon in het gat in de achterklep geduwd - waardoor ze in zeer onhandige posities werden gebogen en de kans op scheuren in de isolatie veel groter werd.

Gezien de bovenstaande ervaring met de garage, zou ik u aanraden om de bedrading van de achterklep te bekijken op het punt waar deze overgaat van de carrosserie naar de achterklep (rubberen afdekking linksboven op de achterklep). Soldeer alle gebroken draden en bedek alles strak met elektriciteitstape. Bedankt voor het geven van een beschrijving van hoe u de achterklep hebt geopend. Ik zal proberen dat te doen en naar mijn bedrading van de achterklep te kijken.

#8 ·
Ik heb nu hetzelfde probleem. Garage heeft tests gedaan en mijn bedrading is in orde. Ik heb stroom in mijn achterklep. Hij zei dat mijn knop defect is en dat mijn sleutelhanger ook niet meer werkt. Hij zei dat het komt van de carrosserie-eenheid aan de voorkant, waar de zekeringen onder het dashboard zitten. Dus ik ben op zoek naar een achterklepgreep. Zal de regeleenheid niet repareren... Maar tenminste, als ik hem direct kan openen, is het goed. Weet iemand waar ik er een kan krijgen?

#10 ·
Bedankt, de mijne is geen Cabrio. Ik heb het net gerepareerd door het gatdeel van de dealer te vervangen, niet meer BO. Ik heb geprobeerd het te repareren door het te openen en de schakelaar te vervangen door een eindschakelaar, maar zonder succes. Dus besloten om het te vervangen, omdat ook 1 van de 2 kentekenplaatverlichting volledig was doorgebrand met de stekker. Mijn vergrendeling werkt nu, de carrosserie-regeleenheid heb ik niet gerepareerd, mijn FOB werkt nog steeds niet.

#11 ·
Ik wilde nog één ding aan deze discussie toevoegen. Ik had een vergelijkbaar probleem als voorheen, waarbij de achterklep niet openging, maar het vergrendelen en ontgrendelen werkte nog wel. De bedrading van de achterklep zag er goed uit, dus ik traceerde het naar de motor die aan de vergrendeling vastzit. Van de 3 pinnen in de automotive connector had er één nauwelijks weerstand, dus aangezien de achterklep nog steeds stroom kreeg, vermoedde ik dat die motoreenheid misschien wel defect was. Ik bestelde een Mopar-vergrendelingsassemblage van RockAuto en die paste er meteen in. Werkt nu weer als nieuw. Ik weet niet of dit een onderdeel is dat regelmatig defect raakt, of dat ik andere elektrische problemen had die het hebben gefrituurd, maar ik wilde het hier toevoegen als een andere oorzaak van dit symptoom. Bijgevoegd zijn foto's van de vergrendelingsassemblage.

#13 ·
Wilde nog één ding aan deze discussie toevoegen. Ik had een vergelijkbaar probleem als voorheen, waarbij de achterklep niet openging, maar het vergrendelen en ontgrendelen nog steeds werkte. De bedrading van de achterklep zag er allemaal prima uit, dus ik traceerde het naar de motor die aan de vergrendeling was bevestigd. Van de 3 pinnen in de automotive connector had er één nauwelijks weerstand, dus aangezien de achterklep nog steeds stroom kreeg, vermoedde ik dat die motoreenheid misschien defect was. Ik bestelde een Mopar-vergrendelingsassemblage van RockAuto en die paste er meteen in. Werkt nu weer als nieuw. Ik weet niet of dit een onderdeel is dat regelmatig defect raakt, of dat ik andere elektrische problemen had die het hebben gefrituurd, maar ik wilde het hier toevoegen als een andere oorzaak van dit symptoom. Bijgevoegd zijn foto's van de vergrendelingsassemblage. View attachment 108932 View attachment 108933
Ja, dit is precies wat ik denk dat mijn probleem is. Ik heb mijn achterklep nog steeds niet gerepareerd omdat mijn monteur een hoge prijs heeft gevraagd om de handgreep te vervangen (wat ik nu zelf kan doen, aangezien ik al 75% van het werk heb gedaan). Ik ga geen nieuwe achterklepgreep kopen als het hoogstwaarschijnlijk de vergrendelingsassemblage is die defect is.

In relatie tot uw foto's, waar kan ik deze pinnen vinden? Moet ik de vergrendelingsassemblage van de auto losmaken om deze pinnen te vinden?

Bedankt voor de input, ik heb het repareren van de kofferbak zo goed als opgegeven vanwege de kosten en het feit dat ik nog steeds niet 100% zeker weet welk onderdeel kapot is.

#14 ·
Hallo allemaal,

De achterklep van mijn Fiat 500 sport (2015) werkt niet meer. In eerste instantie vermoedde ik dat de handgreep van de achterklep kapot was, omdat de knop op de handgreep erg los zat en niet goed klikte om de klep te openen. Ik heb het hele achterpaneel van het interieur uit elkaar gehaald, de handgreep verwijderd en de losse knop opnieuw afgesteld. De klep werkt nog steeds niet.

Toen ik op mijn sleutels drukte om de klep te ontgrendelen, besefte ik dat ik de interne klik op mijn auto van de vergrendelingsactuator niet hoor, dus ik vermoed nu dat het in feite de vergrendelingsactuator is die vervangen moet worden. Ik heb alle combinaties geprobeerd van hoe de knoppen te klikken (een en twee keer op de ontgrendelingsdeur etc.).

Ik zou alle tips of meningen over dit probleem op prijs stellen, want ik wil niet het verkeerde onderdeel bestellen. Mijn monteur kon het probleem niet vaststellen en suggereerde dat het een signaalprobleem zou kunnen zijn, maar de lampjes knipperen elke keer als ik op de ontgrendelingsknop van de klep druk. Dus.... signaal is theoretisch in orde. Ik wil niet naar de dealer gaan voordat ik alle opties heb uitgeput, want ik kan de $$$$ niet betalen.

Momenteel zit ik vast en open ik de klep van binnenuit de auto door op de achterbank te kruipen en een schroevendraaier in de vergrendelingsactuator te steken om de hendel binnenin handmatig naar beneden te trekken en de klep omhoog te duwen.

#15 ·
Ik had dezelfde ervaring. Ik heb de solenoïdevergrendeling vervangen, maar dat werkte niet. Ik heb de draden tussen de achterklep en de carrosserie gecontroleerd. Uiteindelijk heb ik de spanning naar de vergrendeling gecontroleerd en die had slechts 8 volt. Ik heb de paarse draad gevolgd naar de boordcomputer aan de linkerkant onder het dashboard. Ik heb contact opgenomen met de dealer en hij had er een op voorraad voor $579. Ik heb het probleem opgelost door een drukknop op het dashboard te installeren, de paarse draad door te knippen en 12 volt van een zekering via de schakelaar naar de achterklep te leiden. Werkt prima, maar geen afstandsbediening. De paarse draad zit in de onderste linker connector van de computer van een miljoen dollar. Het is een vrij dikke draad. Ik heb hem gewoon doorgeknipt en een paar centimeter overgelaten voor het geval ik hem opnieuw moest aansluiten.